עליית משקל בהריון

עליית משקל בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עליית משקל בהריון

עליית משקל בהריוןנשים רבות מקפידות על תזונתן ועל הגזרה כל חייהן… עד שהן מגלות שהן בהריון. עליית משקל בהריון מתרחשת באופן טבעי ורצוי, וכך נשים רבות "מנצלות" תקופה זו לאכול יותר, מתוך מחשבה ש"ממילא הולכים עם בגדי הריון, וממילא נצטרך דיאטה לאחר הלידה, אז הכי הרבה יהיו לנו עוד כמה קילוגרמים מיותרים להוריד". מנגד, ישנן נשים שחוששות מהדיאטה שלאחר הלידה ומנסות לצמצם את עליית המשקל בהריון ככל יכולתן.

בשני המקרים מדובר, כמובן, בטעות שכן לעליית משקל תקינה בהריון חשיבות רבה לתוצאות ההריון. הן לעליית משקל נמוכה מדי והן לעליית משקל גבוהה מדי עלולות להיות השפעות שליליות על מהלך ההריון, הן לאם והן לעובר.

השלכות עליית המשקל בהריון

עליית משקל גבוהה מדי בהריון עלולה להגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם הריוני (ואף לרעלת הריון), סכרת הריונית, סיבוכים במהלך הלידה וצבירת משקל עודפת אחרי הלידה.

מחקרים בנושא מראים קשר בין עליית המשקל של האם לגדילת העובר, לפיו עליית משקל גבוהה אצל האם יכולה לנבא עובר גדול יחסית לגיל ההריון ועליית משקל נמוכה יכולה לנבא עובר קטן יחסית לגיל ההריון.

בטווח הארוך, הן משקל נמוך והן משקל גבוה של העובר, עלולים להוביל להשמנת יתר והשפעותיה הבריאותיות השליליות.

עליית משקל עוד לפני ההריון

ההמלצות לעליית משקל תקינה בהריון כפי שפורסמו על ידי המכון האמריקאי לרפואה ועודכנו בשנת 2009 מבוססות על הגדרות מדד מסת הגוף (BMI) של ארגון הבריאות העולמי. ה- BMI מחושב על ידי חלוקת המשקל (בקילוגרמים) בגובה (במטרים) בריבוע, לדוגמא ה- BMI של אישה במשקל 58 ק"ג וגובה 1.63 מ' הוא 21.8 ק"ג/מ2.

ההמלצה הבולטת ביותר היא להתחיל את ההריון במשקל תקין (טווח BMI בין 18.5 ל- 24.9 ק"ג/מ2). ל- BMI טרום הריוני לא תקין עלולה להיות השפעה שלילית עצמאית על תוצאות ההריון. מעבר לכך, הן משקל עודף והן תת משקל עלולים דרך מנגנונים שונים לפגוע בפריון.

עליית משקל בהריון מרובה עוברים

הריון תאומים (או יותר), הוא פעמים רבות קצר יותר, ועליית המשקל הרצויה בו היא גבוהה יותר. אי לכך חשוב שעליית המשקל תתחיל בשלב מוקדם יותר של ההריון, וישנה חשיבות גדולה במיוחד לעליית המשקל בשבועות 20-24. המכון האמריקאי לרפואה לא גיבש המלצה לעליית משקל ממוצעת לשבוע אלא רק לסך כל העלייה במהלך הריון עם תאומים.

מה נחשבת עליית משקל תקינה בהריון?

עליית משקל תקינה בטרימסטר הראשון היא עלייה של 0.5-2 ק"ג. העלייה הרצויה הממוצעת לשבוע וסך כל עליית המשקל בהריון מפורטות בטבלה הבאה לפי BMI טרום הריוני.

סה"כ עליית משקל בהריון תאומים (בק"ג) סה"כ עליית משקל בהריון (בק"ג) עליית משקל ממוצעת בשבוע (בגרמים) BMI טרום הריוני (ק"ג/מ2)
אין המלצה 8-12.5 500 תת משקל 18.4 ˂
17-25 11.5-16 400 משקל תקין 18.5-24.9
14-23 7-11.5 300 עודף משקל 25-29.9
11-19 5-9 200 השמנה 30≤

חשוב לזכור שמדובר בעליית משקל ממוצעת, ישנן נשים שאף יורדות במשקל בטרימסטר הראשון, יש שבועות שבהם אין עליית משקל כלל ושבועות בהם העלייה גדולה יותר. עם זאת, במקרים בהם עליית המשקל גבוהה או נמוכה מהרצוי לאורך זמן, חשוב לפנות לייעוץ תזונתי.


מיכל שני – דיאטנית קלינית (M.Sc) ביחידה לתזונה ודיאטה בי"ח בילינסון והמרפאה להריון בר-סיכון וסכרת הריון.

מידע נוסף על תזונה בהריון

אומגה 3 בהריון תוספי תזונה בהריון מאכלים אסורים ומותרים בהריון
עליית משקל בהריון מחשבון משקל הריון דיאטה בזמן הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן