תסמונת מעבר דם בין העוברים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת מעבר דם בין העובריםתסמונת מעבר דם בין העוברים (TTTS) היא הפרעה נדירה המתרחשת לעיתים בהריונות תאומים זהים (מונוזיגוטיים). זוהי מחלה נדירה של השליה, במהלכה אחד העוברים מתחבר לעובר השני ומספק הזנה להתפתחותו.

במהלך התפתחות תאומים זהים, יש תמיד כלי דם בשליה משותפת המחברת את מעבר הדם בין העוברים. ברוב המקרים, הדם זורם כראוי דרך כלים אלו, אך בתסמונת מעבר דם בין העוברים, הדם מתחיל לזרום באופן שאינו אחיד, כשתאום אחד, הנחשב לנמען, מקבל יותר מדי דם, והתאום השני, הנחשב לתורם, מקבל מעט מדי.

התאום הנמען עלול לחוות אי ספיקת לב עקב מתח מתמשך על הלב וכלי הדם שלו, בעוד שהתאום התורם עלול לחוות אנמיה מסכנת חיים, בשל אספקת דם לקויה שאינה מאפשרת מספיק תזונה וחמצן. חוסר איזון זה בזרימת הדם עשוי להתרחש בכל עת במהלך ההיריון, כלל במהלך הלידה.

תופעות תסמונת מעבר דם בין העוברים עשויות להשתנות בחומרתן ממקרה למקרה, אך כשהתסמונת מאובחנת, ניתן לטפל בה. הגורם לתסמונת זו אינו מובן לחלוטין, למרות שידוע כי מאפייני שליה משמעותיים להתפתחותה.

הגורמים לתסמונת מעבר דם בין העוברים

הגורם המדויק לתסמונת זו אינו מובן לחלוטין, אך ידוע שהפרעות במהלך חלוקת הביצית לאחר שהיא מופרית, עשויות להוביל להפרעות שליה שבסופו של דבר עשויות לגרום גם לתסמונת זו. במקרים מסוימים של התפתחות תאומים מונוזיגוטיים, תהליך הפריית הביצית אורך למעלה משלושה ימים עד שהיא מתחלקת לשני עוברים מלאים.

מדענים הבחינו כי ככל שדרוש יותר זמן לביצית להתחלק, כך צפויות יותר בעיות להופיע בהריונות תאומים זהים. אם הביצית מתחלקת בתוך ארבעה עד שמונה ימים, התאומים חולקים שליה משותפת, והקרום המפריד בין השקים של שני התאומים הוא דק.

אם הביצית המופרית מתחלקת בתוך שמונה עד עשרה ימים, התאומים חולקים שליה משותפת ללא קרום מפריד קיים. לכן, שני עוברים חולקים בעצם שק אחד, וכך מתפתחת תסמונת מעבר דם בין העוברים. אך לא ידועה הסיבה בגללה בחלק מהמקרים לוקח לביצית יותר זמן להתחלק.

תסמינים וסימנים

תסמונת מעבר דם בין העוברים עשויה להתרחש בכל עת במהלך ההיריון. אם חוסר איזו בזרימת הדם מתרחש בשליש הראשון, אחד התאומים עלול פשוט להפסיק להתפתח. כתוצאה מכך, עובר אחד בלבד יזוהה למשך שארית ההיריון.

אם העירוי מתרחש זמן קצר לפני הלידה או במהלכה, התאומים עשויים להפגין תסמינים הקשורים בחוסר או עודף פתאומי של אספקת דם. יחד עם זאת, תסמונת זו, המתרחשת בשליש השני של ההיריון, כרוכה במגוון נרחב של תסמינים.

לדוגמה, התאום הנמען מתחיל לייצר יותר שתן מהרגיל, וכתוצאה מכך כמות מוגזמת של מי שפיר מקיפים את העובר בשק מי השפיר שלו. עודף זה של מי שפיר עלול להתפתח במהירות, לעיתים קרובות במשך שבועיים עד שלושה.

כתוצאה מכך, בטן האם גדלה מהרגיל לשלב זה של ההיריון. במקרים רבים, זהו התסמין הראשון לתסמונת מעבר דם בין העוברים, ואם המצב אינו מטופל, מי השפיר העודפים עלולים לגרום לצירים מוקדמים או לקרוע את שק השפיר, וכתוצאה מכך עשויה להתרחש לידה מוקדמת ביותר.

אבחון מעבר דם בין עוברים

ניתן לאתר תסמונת זו במהלך השליש השני באמצעות בדיקת אולטרסאונד, מכשיר היוצר תמונה העוברת על ידי מדידת השתקפות גלי קול. ממצאי הבדיקה עשויים להצביע על תסמונת זו, בנוכחות תאומים מאותו מין החולקים שליה אחת משותפת, כשקרום דק מחלק בין השקים של העוברים.

הבדלים בכמות מי השפיר עם ריבוי מי שפיר, ומיעוט מי שפיר, מסווגים את חומרת התסמונת. האבחון מאפשר לרופאים להשוות תוצאות טיפול ולבחור בין שיטות התמודדות שונות תוך שילוב חומרת החמרת התסמונת.

טיפול התערבותי

כשתסמונת מעבר דם בין העוברים מזוהה במהלך ההיריון, אפשרויות טיפול שונות נלקחות בחשבון, ומשמשות למניעת השפעת התסמונת על אחד העוברים או שניהם, כדי לסייע בהתמודדות עם תסמינים העלולים לגרום ללידה בטרם עת. התערבות מיידית עשויה להידרש גם לאחר הלידה.

מנהל המזון והתרופות של ארצות הברית אישר בשנת 2006 מכשיר המכונה סט קרל סטורז. זוהי תכנית לטיפול בתסמונת, בכלים כירורגיים הכוללים מצלמה טלסקופית המשמשת להצגת העוברים או השליה. כלים אלו משמשים לזיהוי וחסימת כלי הדם המתחברים לשליה באמצעות לייזר, ובכך ניתן להפריד את זרימת הדם בשליה לכל אחד מהעוברים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן