שליטה על המשקל ואיזון רמות הסוכר בסוכרת הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שליטה על המשקל בסוכרת הריוןאצל כל אחת מתוך 14 נשים בממוצע מאובחנת סוכרת היריון. סוכרת היריון היא מצב זמני לתקופת ההיריון, אך ללא טיפול נכון זהו מצב מסוכן שעלול להביא לרעלת היריון. איך לטפל נכון בסוכרת הריון?

 

המטרה בטיפול בסוכרת הריון היא לגרום להיריון תקין בו ישנה עליה תקינה, הדרגתית ומבוקרת במשקל. לכן, גם נשים עם סוכרת היריון אמורות לעלות כ- 10-12 ק"ג כמו בהיריון תקין.

כיצד מטופלת סוכרת היריון

כשמונים אחוזים מן הנשים הלוקות בסוכרת היריון מצליחות להתמודד עם המחלה באמצעות שינויים תזונתיים ופעילות גופנית בלבד. אצל כעשרים אחוזים יהיה צורך בתגבור באמצעות תרופות או הזרקת אינסולין במקרים חמורים יותר. עם זאת, המפתח הוא קודם כל תזונה המתאימה למצב של סוכרת הריון.

אישה שמאובחנת אצלה סוכרת הריון תקבל המלצות תזונתיות הכוללות תפריט מסודר. תפריט זה יאפשר לרמות הסוכר בדם להיות מאוזנות ומצד שני יכלול את כל אבות המזון הנדרשים, כולל פחמימות. הפחמימות חשובות להתפתחות תקינה של העובר, במיוחד מבחינה נוירולוגית. הפחמימות גם מספקות את האנרגיה הנדרשת לכלל התהליכים בגוף.

מה לכלול בתפריט ומה לא?

בסוכרת הריון, חשוב להבין מהם המזונות המומלצים והלא מומלצים לאיזון רמות הסוכר בדם. התפריט צריך לכלול כמות מופחתת במידה מסוימת של פחמימות, כ- 45% מן התזונה היומית לעומת כ- 55% במצב רגיל. חשוב עוד יותר הוא להקפיד על פחמימות בעלות ערך גליקמי נמוך, כלומר פחמימות שמעלות את רמת הסוכר בדם באופן איטי ככל האפשר.

דגנים מלאים: חשוב לכלול בין הפחמימות גם דגנים מלאים כמו חיטה מלאה: בורגול, סולת מלאה, פסטה מלאה, לחם מחיטה מלאה, שיפון מלא או כוסמין מלא, שיבולת שועל, כוסמת או קינואה. גם לבטטה ערך גליקמי נמוך והיא גורמת לתחושת שובע. הסיבים התזונתיים שבדגנים המלאים מאפשרים עליה איטית ברמת הסוכר בדם.

קטניות: מומלץ לאכול קטניות כמו עדשים, חומוס, אפונה, שעועית או סויה.

ירקות: אכילת ירקות מומלצת כמעט ללא הגבלה כיוון שהירקות עשירים בסיבים תזונתיים ודלים בפחמימות מלבד ירקות כמו בצל, גזר, דלורית, דלעת או סלק שאת כמותם כדאי להגביל במידת מה.

פירות: פירות עשירים בסוכר ולכן עדיף לצרוך מהם אך באופן מבוקר, לא יותר משתי מנות פרי ביום ולא בבת אחת.

שומן בריא: חשוב לצרוך שומן לא רווי ממקורות כמו אגוזים, שקדים, אבוקדו, שמן זית.

חלבון: מוצרי מזון העשירים בחלבון ואינם מכילים פחמימות הם בשר עוף או בקר, דגים וביצים. אפשר גם מוצרי חלב, עדיף ללא סוכר.

מה לא לאכול: חשוב להימנע ככל האפשר ממזונות ומשקאות המעלים במהירות את רמת הסוכר כמו ממתקים, משקאות מתוקים, סוכר- כולל סוכר חום, דבש, סילאן. גם קורנפלקס כולל בד"כ לא מעט סוכר ולכן גם אינו מומלץ.

יש לאכול לאורך היום במנות קטנות ולא בארוחות גדולות על מנת לאפשר לגוף להתמודד עם רמות הסוכר ולשמור על איזון. בבוקר מומלץ לאכול פחות פחמימות מאשר בשאר היום.

איזה מעקב יש לנהל במהלך ההיריון? חשוב לנהל מעקב ובקרה סדירים. יש לרשום בדיוק את מה שאכלתן במהלך היום ולמדוד כל שעה- שעתיים את רמת הסוכר וגם למדוד את רמת הסוכר בצום מיד כשקמים בבוקר. כך ניתן לדעת האם יש צורך בהוספת תרופה לעידוד הפרשת האינסולין.

ומה לאחר ההיריון? אמנם סוכרת היריון היא זמנית ותחלוף מספר ימים לאחר הלידה, אך נשים שלקו בסוכרת היריון נמצאות בסיכון של פי 7 לחלות בסוכרת מסוג 2 בעתיד ולכן מומלץ להקפיד על תזונה נכונה גם בהמשך.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן