סיכונים וסיבוכים בלידת תאומים ושלישיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סיכונים וסיבוכים בלידת תאומים ושלישיותהריון מרובה עוברים, הריון עם תאומים או שלישייה, נחשב להריון בסיכון. למרות שישנם כיום, ובמיוחד בהשוואה לעבר, יותר ויותר הריונות כאלה, מתמודדים הצוותים הרפואיים עם לא מעט מורכבויות כשהם נפגשים בנשים ההרות, הן במהלך תקופת ההיריון והן בלידה עצמה.

עבור האישה ההריונית, הנושאת ברחמה תאומים או שלישייה, מדובר בהריון מאתגר הרבה יותר, שפעמים רבות גם מצריך מעקב שוטף לאורך כל התקופה.

סיבוכים אפשריים

הרפואה מתייחסת להריון של תאומים או שלישיות כהריון בסיכון גבוה. ככל שמשספר העוברים ברחמה של האישה גבוה יותר, כך ההיריון בסיכון גבוה. אולם, גם בהריונות של תאומים או בהריונות של שלישיות, ישנן אבחנות שונות בכל הקשור למידת הסיכון והאפשרות לסיבוכים שונים במהלך ההיריון או בלידה. הריון עם שני שקי הריון יהיה הריון בסיכון נמוך יותר בהשוואה להריון עם שק הריון אחד. ישנו חשש לסיבוכים שונים, שיכולים לפגוע בשני העוברים וגם באם עצמה.

הריונות מרובי עוברים הם הריונות מורכבים יותר. מרביתם מסתיימים בלידה מוקדמת, שיכולה להוביל לתחלואה ואפילו לתמותת הילודים במקרים מסוימים. שכיחות מספר הלידות, המסתיימות לפני המועד המתוכנן, הוא גבוהה מאד כשמדובר בהריונות מרובי עוברים וכך גם הסיבוכים השונים, כמו רעלת הריון למשל, אנמיה, סוכרת הריונית, הפלות, מומחים עובריים ועוד.

באופן כללי, כשמדברים על לידה מוקדמת מתכוונים בדרך כלל ללידה שהיא לפני השבוע ה – 37. 50 אחוז מכלל הריונות התאומים מסתיימים בלידה מוקדמת, בעוד ש – 90 אחוזים מכלל הריונות השלישיות מסתיימים בלידה כזו. אולם, כדאי לזכור גם שלידות רבות מסתיימות בהצלחה, גם כשמדובר בהריונות מרובי עוברים.

הטיפול והמעקב אחר הריונות מרובי עוברים

בדרך כלל לא ניתן למנוע לידה מוקדמת בהריונות כאלה. למרות הידע הרב, הפיתוחים הטכנולוגיים הרבים וגם המודעות לנושא, ברוב המקרים בלתי אפשרי להאריך את משך תקופת ההיריון. לנשים הריוניות רבות, הנושאים ברחמן תאומים או שלישיות, מומלץ לא אחת על מנוחה מוחלטת, ולו כדאי להאריך את משך ההיריון כמה שאפשר.

מסיבה זו, ובמיוחד כשמדובר בהפריות מבחנה, מנסים להקטין את שיעורם של הריונות אלה על ידי השראת ביוץ קפדנית. בהריונות שהם יותר משני עוברים, במקרים של הפריית מבחנה, מבצעים במקרים מסוימים הפחתת עוברים, כלומר – מסיימים את הריונו של אחד מהעוברים או יותר, כדי להגדיל את סיכויי הצלחתו של ההיריון הקיים ולשפר את סיכוייהם של העוברים הנותרים לשרוד אותו בהצלחה.

נשים הריוניות, הנושאות ברחמן תאומים או שלישיות מבקרות באופן תכוף יותר אל הרופא המטפל וגם עוברות בדיקות אולטרה סאונד רבות יותר כדי לבחון את מצב בריאותם של העוברים ומידת התפתחותם. המטרה העיקרית בכך היא לאתר מוקדם ככל האפשר סיבוכי הריון אפשריים ולמנוע את התפתחותם או את השפעתם על העוברים. כחלק מהמעקב מומלץ לנשים לבצע בדיקת שקיפות עורפית וגם סקירת מערכות מורחבת. בהמשך, כדאי להן גם לעבור בדיקת אולטרה סאונד כדי להעריך את גדילת העוברים ובעת הצורך גם לבחון את אורך צוואר הרחם.

הלידה עצמה

נשים הנושאות ברחמן תאומים יכולות ללדת בלידה רגילה או בניתוח קיסרי. הדבר נקבע בהתאם למצג העוברים, משקלם, גודלם וגם מצבה הבריאותי של האם. נשים הנושאות ברחמן שלישייה ילדו בניתוח קיסרי במרבית המקרים. כל זאת כדי למנוע סיבוכים מיותרים ולוודא שהלידה עצמה עוברת בשלום, הן מבחינת העוברים והן מבחינת האם עצמה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן