סוכרת טרום הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

 

סוכרת טרום הריוןכשלאישה יש סוכרת והיא מתכננת הריון, המצב נקרא סוכרת טרום הריון, והוא כרוך בהקפדה על רמות סוכר בדם קרוב לטווח היעד, לפני הכניסה להריון.

שמירה על טווח היעד של רמות הסוכר במהלך ההיריון, אשר עשויות להיות שונות מטווח היעד כשאישה אינה בהריון, חשובה באותה מידה. רמות גבוהות של גלוקוז בדם, במצב הנקרא גם סוכר בדם, עלול להזיק לעובר במהלך השבועות הראשונים של ההיריון, עוד לפני שאישה יודעת שהיא הרה.

אם לאישה יש סוכרת והיא כבר בהריון, עליה להתייעץ עם הרופא בהקדם האפשרי על מנת להרכיב תכנית לטיפול בסוכרת. שיתוף פעולה עם הרופא והקפדה על תכנית הטיפול מסייעת להריון בריא ולידת תינוק בריא. אם הסוכרת מתפתחת לראשונה במהלך ההיריון, היא נקראת סוכרת הריון.

סיכון לבעיות בעיות בריאותיות כתוצאה מסוכרת טרום הריון

הריון עלול להחמיר בעיות מסוימות של סוכרת לטווח הארוך, כגון בעיות עיניים ומחלת כליות, במיוחד אם רמות הסוכר בדם גבוהות מדי. בנוסף, קיים סיכוי גדול יותר לפתח רעלת הריון, המתפתחת כתוצאה מלחץ דם גבוה, ועודף חלבן בשתן במהלך המחצית השנייה של ההיריון. רעלת הריון עלולה אף לגרום לבעיות חמורות או מסכנות חיים לאם ולתינוק.

התרופה היחידה לרעלת הריון היא לידה. אם רעלת הריון התפתחה במהלך השבוע ה-37 להריון, הרופא עשוי להמליץ על לידה מוקדמת. לפני השבוע ה-37, הרופא עשוי לשקול אפשרויות חרות על מנת לסייע לתינוק לפני הלידה.

הכנה להריון בסוכרת טרום הריון

אם לאישה יש סוכרת, שמירה על רמת סוכר בדם קרוב ככל הניתן לטווח הבריא, לפני ובמהלך ההיריון, חשובה לשמירת בריאות האם והתינוק. יש לבצע בדיקות לפני ההיריון ובמהלכו, להקפיד על תכנית תזונה לסוכרת, להקפיד על פעילות גופנית כפי שהמליץ הרופא, ולקחת תרופות לסוכרת על מנת לטפל בסוכרת.

הקפדה על שינויים באורח החיים שומרים על בריאות האם והתינוק וכוללים גם הפסקת עישון ונטילת ויטמינים כפי שמייעץ הרופא.

שיתוף פעולה עם הרופא

יש להקפיד על מפגשי מעקב רפואי קבועים, כולל ייעוץ של מומחים לסוכרת והריון, להבטחת בריאות האם והתינוק וקבלת הטיפול הטוב ביותר.

הצוות הרפואי עשוי לכלול :

  • רופא המתמחה בטיפול בסוכרת, כגון אנדוקרינולוג.
  • רופא נשים המתמחה בטיפול בסוכרת הריון.
  • מומחה סוכרת שיכול לסייע לאישה לשלוט על הסוכרת.
  • מטפל המספק טיפול טרום לידתי במהלך ההיריון.
  • תזונאית מוסמכת המסייעת לתכנון ארוחות.
  • מומחים לאבחון וטיפול בבעיות הקשורות לסוכרת, כגון בעיות ראייה, מחלת כליות ומחלות לב.
  • עובדת סוציאלית או פסיכולוגית המסייעת להתמודד עם מתח, דאגה והדרישות הנוספות של ההיריון.

אישה עם סוכרת טרום הריון היא חברת הצוות החשובה ביותר בצוות המקצועי. המומחים יכולים לייעץ, אך האישה נאלצת לחיות עם תסמיני הסוכרת ולטפל בה מדי יום.

בדיקות מעקב לסוכרת טרום הריון

יש לבצע בדיקות מלאות לפני ההיריון או עם הכניסה להריון. הרופא בודק את המצבים הבאים:

  • לחץ דם גבוה
  • מחלת עיניים
  • מחלת לב וכלי דם
  • נזק עצבי
  • מחלת כליות
  • בעיות בלוטת התריס.

הריון עשוי להשפיע על התפתחות מספר בעיות בריאותיות המחמירות את הסוכרת. כדי לסייע במניעתן, הרופא עשוי להמליץ על התאמת הטיפול טרם ההיריון.

ייעוץ של תזונאית מוסמכת

אם אישה אינה מתייעצת עם תזונאית, עליה להתחיל ייעוץ זה לפני הכניסה להריון. התזונאית יכולה לסייע לאישה ללמוד מה לאכול, כמויות נכונות ומועדי ארוחות על מנת להגיע למשקל בריא או לשמור עליו לפני הכניסה להריון. בשיתוף פעולה, ניתן ליצור תוכנית תוזנה המתאימה לצרכים האישיים, לוחות הזמנים, העדפות מזון, מצבים רפואיים, תרופות ופעילות גופנית קבועה.

במהלך ההיריון, חלק מהנשים צריכות לבצע שינויים בתוכניות התזונה שלהן, כגון הוספת קלוריות, חלבון וחומרים מזינים אחרים. יש להתייעץ עם התזונאית בקביעות במהלך ההיריון, שכן הצרכים התזונתיים משתנים.

הקפדה על פעילות גופנית

פעילות גופנית מסייעת בשמירה על טווחים בריאים של רמות סוכר בדם, ושמירה על רמות לחץ הדם והכולסטרול בטווח הבריא. היא מקלה לחץ, מחזקת את הלב והעצמות, משפרת את כוח השרירים ושומרת על גמישות המפרקים.

לפני ההיריון, יש להקפיד על פעילות גופנית כשגרת חיים קבועה. המטרה היא לבצע חצי שעה פעילות במשך חמישה ימים בשבוע. יש להתייעץ עם הרופא לגבי הפעילויות הטובות ביותר באופן אישי במהלך ההיריון.

התאמת התרופות

תרופות מסוימות אינן בטוחות במהלך ההיריון ויש להפסיק לקחת אותן לפני הכניסה להריון. יש ליידע את הרופא לגבי כל התרופות הנצרכות בהווה, כגון תרופות לכולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה. הרופא יכול לייעץ לגבי התרופות אותן יש להפסיק לקחת, ועשוי לרשום תרופה אחרת הבטוחה לשימוש במהלך ההיריון.

ברוב המקרים, הרופאים רושמים אינסולין לסוכרת טרום הריון, או לסוכרת מסוג 1 או 2 במהלך ההיריון. אם אישה נוטלת אינסולין, יתכן שתתבקש לשנות את הסוג, המינון או אופן השימוש בו ומועדי הטיפול.

טיפול אינסולין

יתכן שיהיה עליה לקחת פחות אינסולין במהלך השליש הראשון, אך יתכן שיהיה צורך במינון מוגבר יותר ככל שההיריון ממשיך.

צרכי האינסולין עשויים להיות כפולים או אפילו משולשים ככל שמועד הלידה מתקרב. יש לשתף פעולה עם הרופא על מנת ליצור שגרת טיפול אינסולין בהתאם לצרכים המשתנים.

ויטמינים ומינרלים

חומצה פולית היא ויטמין חשוב אותו יש לקחת לפני ההיריון ובמהלכו כדי להגן על בריאות העובר. יש להתחיל לקחת אותה לפחות חודש טרם הכניסה להריון. יש לקחת מולטי ויטמין או תוספת המכילה לפחות ארבע מאות מיקרוגרם חומצה פולית.

עם הכניסה להריון, יש לקחת שש מאות מיליגרם מדי יום. יש להתייעץ עם הרופא לגבי נטילת ויטמינים או מינרלים אחרים, כגון ברזל או סידן.

הימנעות מעישון – עישון עלול להגביר את הסיכוי ללידה מוקדמת. הוא מזיק במיוחד לנשים עם סוכרת טרום הריון, ולהגביר בעיות בריאותיות הקשורות לסוכרת, כגון מחלות עיניים, מחלות לב ומחלות כליות.

הימנעות מאלכוהול – מומלץ להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים לפני ההיריון ולאורך כל ההיריון. כשאישה שותה, האלכוהול משפיע גם על העובר, ועלול להוביל לבעיות בריאות רציניות לכל החיים המשפיעות על האם והתינוק.

בדיקות גלוקוז בדם לפני ההיריון ובמהלכו

תדירות בדיקת רמת הסוכר בדם עשויה להשתנות במהלך ההיריון. יתכן שאישה עם סוכרת טרום הריון תתבקש לבדוק את רמות הסוכר בתדירות גבוהה יותר מהרגיל. אם לא היה צורך בבדיקת רמת הסוכר בדם טרם ההיריון, יש להתחיל להקפיד על כך עם ההיריון.

יש להתייעץ עם הרופא לגבי התדירות ומועדי בדיקת רמות הגלוקוז בדם, שכן הן משתנות במהלך ההיריון. הרופא יבקש אף לבדוק את רמת הקליון אם רמת הסוכר בדם גבוהה מדי.

יעדי רמות סוכר בדם לפני ההיריון

כשאישה מתכננת להיכנס להריון, יעדי הסוכר בדם עשויים להשתנות מהיעדים הקודמים שלה. יש להתייעץ עם הרופא לגבי המטרות המתאימות באופן אישי. ניתן לעקוב אחר רמות הסוכר בדם באמצעות מד שיא גלוקוז. ניתן גם להשתמש במערכת אלקטרונית למעקב אחר גלוקוז בדם על המחשב או המכשיר הנייד.

יש להקליט את התוצאות בכל בדיקה, שכן רמת הגלוקוז בדם עשויה לסייע לאישה ולרופא להחליט אם תוכנית הטיפול בסוכרת עובדת. ניתן אף לרשום הערות לגבי אינסולין וקטונים, ולהביא את תוצאות הבדיקות הביתיות למפגשי המעקב הרפואי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן