משקל האם בהריון של תאומים ושלישיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

משקל האם בהריון של תאומים ושלישיותכשאישה מגלה שהיא בהריון עם תאומים או שלישיות, היא מתלהבת, המומה, ומבקשת תשובות לשאלות רבות. שאלה אחת נוגעת לכמות המשקל אותו היא צפויה להעלות במהלך החודשים הקרובים.

אישה הרה עם תאומים או שלישיות עולה במשקל באופן משמעותי במהלך ההיריון. רוב הרופאים מייעצים לנשים להעלות כ-35-45 קילוגרמים במהלך הריון מרובה עוברים, או מעט פחות אם האישה הייתה בעלת משקל עודף טרם ההיריון, ומעט יותר אם הייתה בתת משקל. המלצות אלו עומדות על כמעט חמישים אחוזים יותר מכפי שמומלץ בהריון רגיל.

אך אין צורך לצעוק על רופא הממליץ על מספרים אלו, שכן מדובר במשקל הכולל את משקל העוברים, נפח דם נוסף, מי שפיר ומשקל מים. כך שלאחר הלידה יורדים שלושים קילוגרמים, כשכל הנוזלים העודפים מתבטלים. בשלב זה אישה מתמודדת עם הצורך להשיל משקל עודף כמו כל אישה אחרת לאחר לידה.

חשיבות שמירת המשקל בהריון תאומים ושלישיות

אכילה נכונה והקפדה על פעילות גופנית מובילה לצבירת כמות המשקל המומלצת, והכרחית בכל הריון, אך חשובה במיוחד כשאישה נושאת יותר מתינוק אחד, בשל הסיכון המוגבר ללידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך בהריון כפול ומשולש.

שמירת המשקל הנכון חיונית במיוחד בין השבועות ה-20 עד ה-24 להריון עם תאומים או שלישיות, להפחתת הסיכויים לצירים מוקדמים. עלייה נכנה במשקל חיונית גם לפיתוח השליה, והזנת העוברים עם חומרים מזינים.

ההמלצות לעלייה במשקל

העלייה במשקל תלויה במספר גורמים, כולל גובה, מבנה גוף, והמשקל לפני ההיריון. אך רוב הנשים הנושאות ברחמן תאומים מקבלות המלצות להעלות 35 עד 45 קילוגרמים. לנשים הרות עם שלישיות מומלץ להעלות בין חמישים לשישים קילוגרמים.

נשים הנושאות ברחמן תאומים מעלות כארבעה עד שישה קילוגרמים במהלך השליש הראשון, וכשלושה וחצי קילוגרמים לשבוע במהלך השליש השני והשלישי. בהריון עם שלישיה, ניתן לצפות להעלאת שלושה וחצי קילוגרמים בשבוע לאורך כל ההיריון. אך נתונים אלו אינם מהווים מדע מדויק ויש להתייעץ עם הרופא לגבי הקצב הנכון לעלייה במשקל.

הריון עם תאומים ושלישיות: סיכונים אפשריים

הריון מרובה עוברים נחשב באופן אוטומטי ל"הריון בסיכון גבוה". בעוד שמונח זה נושא לרוב הקשר שלילי, במקביל הוא מהווה אף כרית ביטחון להורים המצפים לתאומים או שלישיות. האישה עוברת פיקוח רפואי הדוק יותר, הכולל יותר בדיקות אולטרסאונד, בדיקות דם, ניטור עוברי, והקפדה על צרכים תזונתיים השונים מהריון רגיל. מטרות הפיקוח ההדוק של רופא מומחה פירושו תוצאה בריאה יותר של הריון זה.

בעוד שכל אישה הרה עשויה לחוות מספר חששות במהלך הריונה, כגון סוכרת הריונית, אנמיה, המתבטאת בהחזקת מים ונפיחות שלאחר מכן, דימום נרתיקי, רעלת הריון ודלקת כליות, אישה הרה עם תאומים או שלישיות מתבקשת לתת את הדעת במיוחד על משקלה.

מטרת הפיקוח הרפואי הצמוד היא הכרה במספר סימני האזהרה הנפוצים, והתייעצות מיידית עם מומחה לגילוי מוקדם של בעיות אפשריות והבטחת טיפול הולם בזמן. הסיכונים אינם מופיעים בסדר מסוים כלשהו.

סוכרת הריונית – זהו מצב נפוץ בקרב נשים הרות מעל גיל שלושים, בעלות עודף משקל או היסטוריה משפחתית של סוכרת. נשים הרות עם תאומים או שלישיות מפתחות סוג זה של סוכרת פי שניים או שלוש בהשוואה לנשים הרות עם עובר אחד. הסוכרת ההריונית חולפת לאחר הלידה.

התמודדות עם עלייה במשקל

השיטה היחידה להתמודד עם סיכוני בעיות משקל בהריון עם תאומים ושלישיות היא לשמור על בריאות ומצב העוברים. במקרים מסוימים, יש למתן את התנהגות האם באמצעות הגברת צריכת שתיית המים, הפחתת צריכת המלח והקפדה על מנוחה במיטה בשכיבה על צד שמאל להגבלת הלחץ על כלי הדם הגדולים.

במהלך השליש הראשון

האתגר העיקרי של העלייה במשקל בתקופה זו הוא בחילות, אך החדשות הטובות הן שחלק מהאנשים יכולות לאכול כמויות קטנות ממש של מזון על מנת להרגיע את הקיבה, ופשוט לבחור מזונות בריאים יותר המכוונים ומאפשרים עלייה של כחצי קילוגרם בשבוע בשליש הראשון.

אם אישה לכמויות מזון גדולות יותר, עליה להירגע, לאכול כפי שהיא צריכה, להקפיד על נטילת ויטמין תרום לידתי, לשתות הרבה מים למניעת התייבשות, ולעדכן את הרופא לגבי תדירות ואופי הבחילות וההקאות.

במהלך השליש השני 

אם אישה ברת מזל, הבחילות שוככות סביב השבוע ה-12. כעת זוהי ההזדמנות להזין היטב את העוברים לשם גדילתם. אם אישה לא העלתה במשקל במהלך השליש הראשון, או אם ירדה במשקל בשל הבחילות וההקאות, הרופא ימליץ לה להעלות כשלושה עד ארבעה קילוגרמים לשבוע במהלך תקופה זו. אם ההמלצה היא להעלות יותר במשקל, זה הזמן להקפיד על תזונת הריון המאופיינת במנות תוספת חלבון, סידן ודגנים מלאים, כולל בשר בקר ועופות על מנת לקבל את החומרים המזינים הנדרשים.

במהלך השליש השלישי

המטרה כעת היא להמשיך להעלות במשקל כשני קילוגרמים לשבוע. בשבוע ה-32, התאומים או השלישיות עשויים להיות במשקל ארבעה קילוגרמים כל אחד. משקל זה אינו מותיר מקום רב לאוכל, ומסיבו זו מתרחשת צרבת עיכול נפוצה בשלב האחרון של הריונות מרובי עוברים.

אך אין לוותר על תכנית האכילה הבריאה, שכן העוברים זקוקים לתזונה מאוזנת היטב ומספקת. אישה צפויה להעלות חצי קילוגרם או פחות בשבוע בחודש השמיני, וקילוגרם בשבוע במהלך החודש התשיעי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן