סוכרת סוג 2 במהלך ההיריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הריון עם סוכרת סוג 2הריון עם סוכרת סוג 2 פירושה להקפיד על תשומת לב לבריאות הפיזית והרווחה הנפשית. סוכרת דורשת טיפול עצמי טוב, אומרים מנהלי מחקר סוכרת בבית החולים פרסביטריאן בניו יורק.

בעוד שנשים רבות מרגישות נוח לטפל באחרים, הן עשויות להתקשות לטפל בעצמן. לנשים רבות כיום יש סוכרת סוג 2 ממנה הן סובלות במשך שנים. הריון בריא בהחלט אפשרי עם מחלה זו, אך יש להקפיד על קבלת טיפול נוסף.

התמודדות עם סוכרת סוג 2 והריון

קו ההגנה הראשון הוא תזונה בריאה ופעילות גופנית. לכן יש להתייעץ עם הרופא לגבי תכנית טיפול המתאימה להריון בריא ולשמירת בקרת רמות סוכר תקינות. תכנית טיפול זו צריכה לכלול:

הקפדה על חצי שעה פעילות גופנית ברוב הימים – כל פעילות המגבירה את קצב הלב וגורמת להזעה, מועילה, גם אם הפעילות היא גינון, הליכה, או ניקיון הבית.

אכילת תזונה לשמירת בקרת רמות הסוכר בדם – כלומר, בחירת מזונות עשירים בסיבים, החלפת מזונות המכילים עמילן בדגנים מלאים, הנחת כמות גדולה של ירקות על הצלחת, וכן הימנעות משתיית משקאות מתוקים, כולל מיצי פירות.

יש להתייעץ עם הרופא לגבי אנשי מקצוע שיכולים לסייע בהתמודדות עם סוכרת סוג 2 במהלך ההיריון, כגון תזונאי או מומחה לסוכרת.

הגנה על הלב

סוכרת סוג 2 בהריון עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב, וזוהי סיבה טובה יותר לבצע את הנחיות הרופא לגבי תזונה בריאה ופעילות גופנית מתונה.

בנוסף, יש לעקוב אחר רמות לחץ הדם, ולשמור על בקרת רמות הכולסטרול על מנת להגן על הלב והתפתחות בריאה של העובר.

סוכרת סוג 2 במהלך ההיריון: הקפדה מוגברת על תכנית הטיפול

אם אישה מתכננת להיכנס להריון, ויש לה סוכרת מסוג 2, עליה להתייעץ תחילה עם הרופא, ולהרכיב תכנית לשמירת השליטה על רמת הסוכר בדם, ובמהלך ההיריון, להקפיד על מטרות רמות הסוכר המתאימות להריון, שהן שונות באופן משמעותי מטיפול בסוכרת ללא הריון. הרופא צריך לבדוק את תרופות הסוכרת של האישה, שכן חלקן אינן מתאימות לשימוש במהלך ההיריון. כתוצאה מכך, יתכן שהאישה תידרש לקחת אינסולין.

במהלך ההיריון, יתכן גם שיהיה צורך לבדוק את רמות הסוכר בדם בתדירות גבוהה יותר, עד שמונה פעמים ביום, כדי לעקוב מקרוב אחר תנודות משמעותיות ברמות הסוכר בדם. וכמובן, חובה להקפיד על תזונה בריאה ופעילות גופנית על מנת לסייע בשליטה על רמות הסוכר בדם.

שינוי עדין של התזונה במהלך ההיריון

נשים הרות עם סוכרת סוג 2 יכולות לצפות לתכנית תזונה הדומה לתזונה אופיינית להריון, הכוללת שילוב מאוזן של פחמימות מורכבות וחלבון, ונמוכה בכולסטרול ובשומן, עם מעט ממתקים ומזונות מתוקים, או כלל לא. יש לתכנן בקפידה עם הרופא, מומחה סוכרת והתזונאית את התזונה המיועדת לצרכים האישיים. אלו הם מספר טיפים המיועדים לתזונה בהריון עם סוכרת סוג 2:

הקפדה על אכילת פחמימות וסיבים

אם אישה הרה מקבלת תרופות אוראליות לסוכרת, עליה להקפיד יותר על רמות הסוכר, בהשוואה לאנשים שמקבלים אינסולין. מידת הגבלת הפחמימות תלויה באופן שבו הגוף מגיב למזונות מסוימים. ההמלצות לנשים הרות עם סוכרת סוג 2 היא לקבל את הפחמימות מירקות ולא מפירות.

יש להתייעץ עם הרופא לגבי הכמות הנכונה של פחמימות הדרושה לשמירה על איזון רמות גלוקוז בדם. יש להקפיד גם על אכילת שפע סיבים תזונתיים, שכן מספר מחקרים מראים כי הם עשויים להפחית את דרישות האינסולין לנשים בהריון עם סוכרת.

אכילה בתדירות גבוהה

דילוג על ארוחות או חטיפים עלול להוריד את רמות הסוכר בדם באופן מסוכן, ולכן מומלץ לאכול בהתאם ללוח זמנים, גם אם בחילות הבוקר או קלקול קיבה מפחיתים את התיאבון. אכילת שש ארוחות קטנות ביום, המחולקות למרווחי זמן קבועים, מתוכננות בקפידה להשלמה לפי הצורך עם חטיפים בריאים, היא השיטה החכמה ביותר לתזונה בהריון עם סוכרת סוג 2.

אכילת חטיפים בחכמה – גם חטיפים חשובים, ואפילו יותר חשובים בהריון, ובאופן אידיאלי, הם צריכים לכלול אף פחמימות מורכבות, כגון לחם מחיטה מלאה, וחלבון כגון שעועית, גבינה או עוף.

עלייה במשקל בצורה נכונה

מומלץ לנסות להגיע למשקל האידיאלי לפני ההתעברות, אך אם אישה מתחילה לפתח עודף משקל בהריון, חשוב במיוחד לקבוע יעדי משקל עם המטפל ולהרכיב תכנית מכוונת, איטית ויציבה, לירידה בטוחה במשקל. השגת משקל רב מדי עלולה להציב אישה בסיכון לסיבוכי הריון.

הצמיחה של העובר מפוקחת אף היא באמצעות אולטרסאונד, היות ותינוקות שנולדים לנשים חולות סוכרת עשויים לעתים להיוולד במשקל גבוה ביותר, גם אם המשקל של האם נשמר בקפידה. תינוקות כבדים מקשים יותר על הלידה, וקיים סיכון גבוה יותר לסיבוכי לידה או ניתוחים קיסריים.

תינוקות אלו צפויים אף להיות בעלי עודף משקל כמבוגרים, והם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסוכרת, מחלות לב והפרעות קשב וריכוז, בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

התאמת תכנית כושר

תכנית פעילות גופנית מתונה מעניקה לאישה הרה יותר אנרגיה, מסייעת לוויסות רמות הסוכר בדם, למנוע עלייה במשקל וליהנות ממצב רוח טוב. אך יש לתכנן את הפעילות הגופנית עם הרופאים, בשילוב עם התזונה ומשטר התרופות. אם לא קיימים סיבוכים אחרים ואישה נמצאת בכושר פיזי, תרגילים מתונים, כגון הליכה מהירה, אך לא ריצה, שחייה, ורכיבה על אופניים, נחשבים לאימונים מתאימים.

רוב הסיכויים הם כי תרגילים קלים ביותר, כגון הליכה בנחת, מתאימים להריון גם אם מופיעים סימני בעיות עם סוכרת, עם ההיריון או עם צמיחת התינוק.

אמצעי זהירות בפעילות גופנית

אמצעי זהירות עליהם יש להקפיד במהלך פעילות גופנית בהריון עם סוכרת, אינם שונים באופן משמעותי מפעילות גופנית בטוחה במצבי בריאות תקינה. יש להקפיד על אכילת חטיף לפני האימון, לא לבצע פעילות מאומצת עד כדי תשישות, ולעולם לא לבצע תרגילים בסביבה חמה ביותר.

אם אישה זקוקה לזריקות אינסולין, מומלץ להימנע מהזרקות לחלקי הגוף בהם משתמשים לאימונים, כגון הרגליים, ויש להימנע מהפחתת צריכת האינסולין לפני האימונים.

ויסות התרופות

אם תזונה ופעילות גופנית בלבד אינם שולטים ברמות הסוכר בדם, יש לקבל פיקוח רפואי צמוד. אם אישה נטלה תרופות אוראליות לפני ההיריון, יתכן שהרופא ימליץ על מעבר לאינסולין מוזרק או למשאבת אינסולין בעור במהלך ההיריון.

היות ורמות ההורמונים בהריון גדלות ככל שההיריון מתקדם, יתכן שיהיה צורך להתאים את המינון כלפי מעלה מדי פעם. מינון התרופות מחושב מחדש בהתאם למשקל האם והתינוק, ובהתאם לשיקולים כגון אם האישה חולה או חווה לחץ רגשי קיצוני.

הקפדה על הימנעות מזיהומים

סוגים מסוימים של זיהומים עשויים להשפיע על כל אדם, גברים או נשים, אך הם נוטים להתרחש לעתים קרובות יותר בקרב נשים הרות עם סוכרת מסוג 2, אומרים מומחים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת ניו יורק. רמות גבוהות של סוכרים בדם מגבירות את הסיכון להידבק בזיהומים במהלך הריון עם סוכרת. רמות גבוהות מהרגיל של סוכרים בדם עשויים להוות סימן עדין לנוכחות זיהום.

זיהומים בדרכי השתן מתרחשים כשחיידקים גדלים בקלות רבה בדופן שלפוחית השתן. היות וקו הטיפול הסטנדרטי לזיהומים הוא אנטיביוטיקה, יש להתייעץ עם הרופא לגבי תרופות או טיפולים בטוחים יותר להריון.

דלקת שמרים בנרתיק המלווה סוכרת מסוג 2 בהריון

השמרים, הנקראים קנדידה, חיים בכל חלקי הגוף, אך משגשגים באזורים חמים ולחים. אם רמות הסוכר בדם גבוהות מדי במהלך ההיריון, אישה עלולה לחוות מצב של יתר קנדידה, שמוביל לזיהומים. זיהומי שמרים עשויים להתרחש בחלקי הגוף בהם יש קפלי עור, כגון בתי השחי או מתחת לשדיים. נשים הרות עם סוכרת נמצאות בסיכון מוגבר יותר לקנדידה, היות וגופן כבד ומלא קפלים הנוצרים כתוצאה מכיסי שומן.

שינויים באורח החייםיש להקפיד על שינה נאותה ושעות מנוחה, במיוחד בשליש השלישי. יש להימנע מפעילויות מאומצות ולנסות לקחת מספר שעות מנוחה באמצע היום, אם אפשר.

סוכרת סוג 2 לאחר ההיריון

אפשר להניק את התינוק אם אישה מעוניינת בכך, שכן ההנקה מסייעת לתינוק להגיע למשקל בריא, ומסייעת אף לשליטה על רמות הסוכר בדם ועל רמות האינסולין.

לאחר ההיריון, רמות הסוכר בדם משתנות. יתכן שיהיה צורך בשינוי התרופות או המינונים, או בתוספת טיפולים טבעיים. יש להתייעץ על נושא זה עם הרופא והגינקולוג, כמו גם עם המומחה לטיפול בסוכרת.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן