הריון עם סוכרת סוג 1

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הריון עם סוכרת סוג 1נשים הרות עם סוכרת מסוג 1 חייבות להקפיד על רמות אופטימליות של גלוקוז בדם. חשוב לשתף פעולה עם מומחה לסוכרת סוג 1, וכן אנדוקרינולוג וגינקולוג, על מנת לוודא את השגת רמות הסוכר התקינות.

ברוב המקרים, אינסולין אינו מהווה סיכון לעובר, אך רמות סוכר גבוהות בדם הן הדאגה העיקרית הקשורה למומים מולדים, מסבירים מומחים. פגמים בצינור העצבי, כגון ספינה ביפידה, ומומים מולדים של הלב, אפשריים כאשר רמת הסוכר בדם גבוהה.

סיכוני סוכרת סוג 1 בהריון

רמות נמוכות של סוכר בדם, במצב הנקרא היפוגליקמיה, מציבות סוג אחר של איום באמצעות הגבלת כמות מצבורי הגלוקוז אותם מקבל העובר המתפתח, ומציבים אותו בסיכון למצבים בריאותיים שונים ארוכי טווח, כגון בעיות קוגניטיביות, הפרעות התפתחותיות, הפרעות קשב וריכוז, ויתר לחץ דם.

סקירת מחקרים שהתפרסמה בכתב העת Cochrane Database System Review בדקה שלושה מחקרים שעקבו אחר תוצאות הריון ולידה בקרב 223 נשים חולות בסוכרת מסוג 1. החוקרים השוו את תוצאות המחקר עם נשים שסבלו משליטה ירודה ברמת הסוכר בדם, ועם נשים שהייתה להם שליטה הדוקה או מתונה.

ממצאי המחקר

נשים עם רמות נמוכות של סוכר בדם נמצאות בסיכון מוגבר למוות עוברי, רעלת הריון, לידה בניתוח קיסרי, ומשקלי לידה מעל האחוזון התשיעי לתינוקות.

תינוקות שנולדו לנשים עם סוכרת צפויים יותר ללקות בבעיות נשימה, צהבת ורמות נמוכות של סוכר בדם, למרות שסיבוכים אלו נוטים להיות זמניים.

צעדים לשמירה על הבריאות בהריון עם סוכרת סוג 1

בנוסף לשיתוף פעולה הדוק עם הצוות הרפואי, שיטות אלו מסייעות להבטחת הריון בריא ולידת תינוק בריא:

תכנית לטיפול בתינוק

נשים הרות עם סוכרת מסוג 1 מתמקדות כל כך בטיפול בסוכרת ובהיריון שלהן, עד שאינן מקדישות מחשבה רבה לטיפול בתינוק.

התמודדות עם סוכרת עשויה להיות תהליך מורכב, אך יש ללמוד אף על הצרכים של התינוק, ולהתמקד בהכנת תכנית לחיים בריאים ומאושרים עבורו.

חומצה פולית יומית ומולטי ויטמין – יש לדון לגבי המינון המתאים עם הרופא ולקבל מרשם. מינון גבוה של חומצה פולית, העומד על חמישה מיליגרם ליום, מומלץ לכל הנשים המתכננות הריון. באופן אידיאלי, יש לקחת אותו לפחות שלושה חודשים טרם ההתעברות, ולהמשיך לקחת אותו עד השבוע ה-12 להיריון.

ייעוץ רפואי לגבי השינויים הנדרשים בתרופותנשים הרות נוטות יותר לחוות רמות נמוכות של סוכר בדם, ועלולות להזדקק לכמויות מוגברות יותר של אינסולין במהלך ההיריון. יש להתייעץ עם הרופא לגבי הסימנים אחריהם יש לעקוב, ושיטות חלופיות לצריכת תרופות.

שימוש קבוע בצג גלוקוז – מכשיר זה מספק משוב מהיר לגבי רמות הסוכר בדם ושיעורי השינויים.

שימוש באמצעים איכותיים למניעת הריון לאחר הלידה – נשים עם סוכרת מסוג 1 חייבות לאזן את רמת הסוכר בדם לפני הריון נוסף. יש להתייעץ עם הרופא לגבי שיטות מועדפות לתכנון המשפחה.

הקפדה על רגיעה – יש להקפיד על זמנים קבועים למנוחה, במיוחד אם רמות הסוכר בדם עולות בתדירות גבוהה.

הקפדה על בדיקות רפואיות לפני ובמהלך ההיריון – הרופא צריך לבדוק את לחץ הדם, חסינות לאדמת ואבעבועות רוח, ולאתר סיכונים לסיבוכים, במיוחד לעיניים ולכליות.

התייעצות עם תזונאיתהיא יכולה לסייע בהרכבת תכנית תזונה מתאימה באופן אישי במהלך ההיריון.

אם את מעשנת או שותה אלכוהול – הפסיקי!

גם ללא סוכרת, קיימים סיכונים שונים בכל הריון, אך בסוכרת מסוג 1 אישה צריכה פשוט להקפיד על טיפול נוסף על מנת לשמור עת רמות סוכר יציבות בדם, ובקרוב תוכל ללדת תינוק מאושר ובריא.

תכנית לטיפול בסוכרת סוג 1 במהלך ההיריון

תכנית הטיפול עשויה להיות מלחיצה ותובענית ביותר. דרישות האינסולין משתנות ככל שההיריון מתקדם ואישה עשויה לחוות סימני אזהרה מוקדמים של לידה מוקדמת. יש לקבל תמיכה של בני משפחה, חברים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות.

הרופא מכין תכנית לוח זמנים לבדיקות. סיבוכי סוכרת סוג 1 מסוימים מחמירים עקב ההיריון, למשל בעיות בכליות ובעיניים. הרופא צריך לעקוב מקרוב אחר מהלך ההיריון.

מעקב אחר התפתחות העובר

גם צמיחת העובר צריכה להיות במעקב הדוק, שכן העובר נמצא בסיכון גבוה יותר לפתח מצב הנקרא "גוף גדול", אם רמת הסוכר בדם גבוהה.

רמות נמוכות של גלוקוז בדם אצל האם מובילות גם לבעיות המשפעות על התינוק לאחר הלידה, היות וגופו ממשיך לפתח יותר אינסולין במשך יום או יומיים. הקפדה על רמות תקינות של גלוקוז בדם תפחית באופן משמעותי את הסיכון לבעיות אלו.

סוכרת מסוג 1: לאחר הלידה

אין סיבה שאישה עם סוכרת מסוג 1 לא תעבור לידה רגילה. היא יכולה לסיים הריון מלא וללדת ללא סיבוכים, למרות שלחלק מהנשים מומלץ ללדת מוקדם יותר מסיבות שונות, כולל שליטה על הסוכרת, או אם התינוק מגיע למשקל גבוה מדי. אישה עם סוכרת מסוג 1 עדיין יכולה ללדת בתהליך טבעי, למרות שמעט יותר נפוץ ללדת בניתוח קיסרי במידת הצורך.

ניתן לדון בכל האפשרויות עם הרופא המיילד, ולהכין תכנית ללידת התינוק, לקראת סוף ההיריון. מיד לאחר הלידה, מינון האינסולין חוזר לרמות שהיו לפני ההיריון, ולכן יש לשמור תיעוד לגבי המינונים שנצרכו לפני ההיריון.

הנקה בסוכרת מסוג 1

אם אישה מעוניינת להניק, אין סיבה שלא תעשה זאת. יש להקפיד רק על מעקב אחר התנודות ברמות הסוכר בדם, ולהתכונן מראש. יש להקפיד על אכילת יותר פחמימות בתקופת ההנקה, במיוחד בחודשים הראשונים.

אישה עם סוכרת מסוג 1 עשויה לגלות כי החלב שלה זורם באיטיות יותר, אך המיילד או יועצת הנקה מסייעים לאישה ולתינוק להתרגל לתהליך ההנקה.

סיכון לתינוק – רק לאחד מתוך עשרה אנשים עם סוכרת מסוג 1, יש קרוב משפחה עם המחלה. התינוק לא ייוולד עם סוכרת והסיכוי שיפתח את המחלה בעתיד עומד על חמישה אחוזים בלבד, או על שבעה אחוזים, אם גם לאב יש סוכרת מסוג 1.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן