סוכרת במהלך ההיריון עלולה להגביר את הסיכון להפרעות קשב וריכוז

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הקשר בין סוכרת הריון להפרעות קשב וריכוזמחקר חדש מראה שילדים שנולדו לאימהות שקיבלו תרופות לסוכרת הריון במשך למעלה מחודשיים במהלך ההיריון, נמצאים בסיכון להפרעות קשב וריכוז (ADHD).

מחקר זה הוצג בשנת 2016 בכנס השנתי של האגודה האירופאית לחקר הסוכרת (EASD), בו דיווחו המדענים כי נתוני המחקר שלהם מצביעים על העובדה לפיה ילדים שנחשפו לסוכרת הריונית של אימהות, או לסוכרת מסוג 2 הכרוכה בטיפול תרופתי נגד סוכרת, שנקבע במהלך ההיריון, נמצאו בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות קשב וריכוז, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לתרופות לסוכרת במהלך ההיריון.

המחקר כלל נשים עם סוכרת מסוג 1 או תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS), והתמקד בנשים עם סוכרת הריונית או סוכרת מסוג 2.

תרופות לסוכרת הריון מגבירות את הסיכון להפרעות קשב וריכוז אצל הילד

המדענים מדווחים שככל שהאישה לוקחת יותר תרופות לסוכרת במהלך ההיריון, כך גובר הסיכון להפרעות קשב וריכוז אצל הילד. בילדים לאימהות שנטלו תרופות אנטי דלקתיות במשך למעלה מחודשיים, לאחר התאמה מרובת משתנים, נמצאה שכיחות של 23% בהפרעת קשב וריכוז.

במצגת המחקר, פרופסורים לרפואה מינית במחלקה הרפואית של אוניברסיטת וינה, אוסטריה, העלו את השאלה האם הסיכון המוגבר להפרעות קשב וריכוז היה תוצאה של רמות גבוהות של סוכר בדם במהלך ההיריון, או תוצאה של התרופות המשמשות לטיפול ברמות הסוכר בדם.

שאלת הקביעה החד משמעית של הממצאים

מתנגדי המחקר סבורים שאלו הן תוצאות מעניינות, אך לא ניתן לקבוע שאינסולין במהלך ההיריון משפיע באופן שלילי על הצאצאים. קיים צורך במידע לגבי מצבי היפוגליקמיה של החולים, אשר לא נדונו במחקר, אך עשויים להיות קשורים לתוצאות.

המדענים שהציגו את המחקר בכנס דיווחו גם כי 85% מהנשים ההרות שהשתתפו במחקר קיבלו אינסולין, והודו שלא ניתן כיום להסיק באופן חד משמעי שתרופות הסוכרת מסוכנות לילדים.

מהלך המחקר

המחקר היה גדול, רטרוספקטיבי, והתבסס על אוכלוסיה מקיפה. המדענים השתמשו בנתונים שנלקחו מרשומות רפואיות אלקטרוניות לגבי הריונות יחידניים בין השנים 1995 ו-2009.

לאחר מכן, הילדים שהשתתפו במחקר, היו במעקב עד למועד האבחון של הפרעות קשב וריכוז. 20,481 מהילדים נחשפו לסוכרת הריונית, 3,407 נחשפו לסוכרת מסוג 2, ו-110,905 לא נחשפו לסוכרת הריון.

מה גורם לסיכון: תרופות הסוכרת או חומרת הסוכרת?

בקבוצת הילדים שלא נחשפו לסוכרת הריון, בקבוצת הילדים שנחשפו לסוכרת מסוג 2 אצל האם, ובקבוצת הילדים שנחשפו לסוכרת הריון, התרחשות הפרעות הקשב והריכוז הייתה זהה. 47% מהנשים עם סוכרת מסוג 2 השתמשו בתרופות במהלך ההיריון, ו-29% מהן סבלו מסוכרת הריונית.

הילדים שנולדו לנשים שנטלו תרופות לסוכרת במשך למעלה מחודשיים, נמצאו בסיכון מוגבר של 23% להפרעות קשב וריכוז. החוקרים תהו אם הקשר של נטילת התרופות לסוכרת נקשר לחומרת הסוכרת.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן