דיכאון אחרי לידת תאומים ושלישיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון אחרי לידת תאומים ושלישיותטיפול בתאומים או שלישיות הוא עבודה מורכבת. חלק מהנשים מוצאות שהלחץ הנוסף של התמודדות עם יותר מתינוק אחד, עשוי להוביל לדיכאון לאחר לידה.

אין פירוש הדבר בהכרח שכל אם ליותר מתינוק אחד נכנסת לדיכאון לאחר הלידה, אך קיימות סיבות טובות בגללן אימהות לאחר לידות מרובות עשויות להימצא בסיכון גבוה יותר.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס, קובע שתשעה חודשים לאחר הלידה, אמהות לתינוקות שנולדו בלידות מרובות, נמצאו בסיכויים הגבוהים ב-43% לסבול מתסמיני דיכאון מתונים או חמורים לאחר הלידה, לעומת אמהות לתינוקות יחידים.

מאפייני דיכאון לאחר לידה

המאפיינים הנפוצים ביותר של דיכאון לאחר לידה בקרב הורים לתינוקות מרובים כוללים:

הטיפול בשני תינוקות או שלושה במקביל הוא תהליך מורכב – האישה מתבקשת לפצל באופן קבוע את זמנה ותשומת ליבה בין התינוקות, ואינה מסוגלת להעניק להם את אותו סוג טיפול אותו הייתה נותנת לתינוק יחיד. התמודדות וגידול שני תינוקות או יותר היא מצב שלוקח זמן להתרגל אליו.

העדר השינה צפוי להשפיע על אימהות לתינוקות מרובים14% בלבד מהאימהות לתאומים או שלישיות ישנות למעלה משש שעות שינה בלילה, בשנה הראשונה.

קיים סיכוי גבוה שתאומים או שלישיות יטופלו בפגיה – מצב זה עשוי להגדיל את הסיכוי לדיכאון לאחר לידה, כשבמקום לחגוג את לידת התינוקות, אישה מתמודדת עם דאגה, מתח ואשמה.

הריונות תאומים ושלישיות נוטים יותר לסיבוכים והלידה עשויה להיות קשה – פירוש הדבר הוא שאישה עשויה להתחיל לחוות את ההשפעות הרגשיות המתישות של ההיריון והלידה בעקבות הסיבוכים.

קנאה באמהות עם תינוקות יחידים – ובקשר המהנה ביניהם.

בדידות, שכן קשה יותר לצאת מהבית עם תאומים או שלישיות – לכן מומלץ לקבל ייעוץ מתאים לגבי התנהלות נוחה עם תינוקות מרובים.

העדר תמיכה – טיפול בשניים או שלושה תינוקות מתיש מבחינה פיסית ונפשית, אם לא קיימת מספיק תמיכה.

אישה עשויה לגלות שמציאות הדאגה לתינוקות אינה תואמת את ציפיותיה מאמהות. אם התאומים הם תוצאת הפריה חוץ גופית, למשל, קשה לשוחח על רגשות אלו עם קרובי משפחה וחברים המניחים שהאישה שמחה על הגעת התינוקות אליהם נכספה.

סיכוני דיכאון לאחר לידה

הקשיים המלווים הריון תאומים או הריון עם שלישיות, גורמים לדיכאון וחרדה הממשיכים גם לאחר הלידה. הצורך בהתמודדות עם הדיכאון רק מגביר אותו, היות והוא מהווה סוג של התגוננות. האם מבקשת למצוא את הכוחות הנפשיים והפיסיים לאיזון בין שמחת לידת התינוקות, לבין הצורך להתנהל באורח חיים תקין ככל הניתן, והמאמצים בהם היא נוקטת להפחתת הדיכאון כרוכים במאמץ נוסף.

זוהי משימה מורכבת ביותר, במיוחד אם האישה נושאת דפוסי אישיות הכוללים נטייה לדיכאון, ועוד יותר כשאין לה את התמיכה הזוגית, המשפחתית או החברתית המסייעת לה להתמודד עם המצב החדש.

התמודדות

אימהות הסובלות מדיכאון לאחר לידה זקוקות לאבחון המכוון אותם אל המשאבים המתאימים. בפגישת מעקב רפואית לבריאות התינוקות, הרופא יכול לסייע באיתור תסמיני דיכאון אצל האם ולהנחות אותה לגבי הטיפול המתאים. הטיפולים הזמינים לדיכאון לאחר לידה כוללים פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי ותרופות, וחלק מהנשים מוצאות ששילוב הטיפולים עובד עבורן באופן הטוב ביותר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן