בריחת שתן לאחר לידת תאומים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

היריון ולידה הם מצבים מיוחדים מאוד לגוף, בהם קורים שינויים רבים. על אחת כמה וכמה כשמדובר בתאומים. היריון תאומים נחשב להיריון בסיכון גבוה, היריון בו יש לבצע בדיקות שאין צורך לבצע בהיריון רגיל או לבצע בדיקות בתדירות גבוהה יותר. 

אחת התופעות שיכולה להופיע גם אצל נשים במהלך היריון רגיל וגם אצל נשים לאחר לידה רגילה היא בריחת שתן. תופעה זו יכולה להופיע, גם ברמות גבוהות יותר, לאחר לידת תאומים. ממה נובעת בריחת השתן ואיך להתמודד איתה?

מהן הסיבות לבריחת שתן לאחר לידת תאומים?

בריחת השתן ממנה סובלות נשים לאחר לידה היא בעיקר בריחת שתן במאמץ שקורית בזמן ביצוע פעולות המגדילות את הלחץ התוך בטני: צחוק, שיעול, התעטשות וגם קימה מישיבה לעמידה. 

הסיבה לכך היא צניחת רצפת האגן, אזור האגן התחתון בו נמצאים גם הנרתיק, השופכה ופי הטבעת. צניחת רצפת האגן מתרחשת כתוצאה מהלחץ המופעל עליה עם גדילתו של הרחם ועליית העובר במשקל. 

כמובן שכשמדובר בתאומים הלחץ גדול יותר כך שצניחת רצפת האגן יכולה להיות משמעותית יותר. צניחת רצפת האגן מביאה גם להיחלשות השרירים בה, אותם שרירים האחראים לשליטה בסוגרים. מיקומה של רצפת האגן עשוי ללחוץ על שלפוחית השתן ולדחוק אותה כך שאינה נמצאת בנפחה המלא ויכולתה לאגור שתן יורדת. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהדחיפות לתת שתן גדולה יותר וגם התדירות עולה.

האם ישנה בריחת שתן בניתוח קיסרי?

לידות תאומים רבות נעשות בניתוח קיסרי. ניתן לחשוב שניתוח קיסרי לא ישפיע על רצפת האגן ושלפוחית השתן כיוון שהעובר לא עובר בתעלת הלידה. מעבר העובר בתעלת הלידה עשוי ליצור קרעים בשרירי רצפת האגן הגורמים לבריחת שתן במאמץ. עם זאת, רצפת האגן מעורבת גם כאשר מדובר על ניתוח קיסרי. 

כתוצאה מהניתוח נוצרת צלקת לא רק חיצונית אלא גם פנימית, יכולות להיווצר גם הידבקויות פנימיות שעשויות להביא להפרעות שונות, ביניהן בריחת שתן. גם חולשה של הגוף והשרירים לאחר ניתוח אינה מוסיפה. לכן, גם אם עברת ניתוח קיסרי וישנה בריחת שתן- הדבר טבעי והגיוני.

טיפול בבריחת שתן לאחר לידה

ישנן מספר דרכים לטיפול בבריחת שתן:

  • פיזיותרפיה לרצפת האגן: כאמור, גורם משמעותי בבריחת השתן הוא היחלשות שרירי רצפת האגן וצניחת רצפת האגן. תרגילים לחיזוק שרירים אלה ואזור האגן כולו יקלו על התופעה ויקלו באופן כללי על הכאבים שאחרי הניתוח ויעזרו לך להחזיר את הגוף לקדמותו מהר יותר (בכל זאת, יש שני קטנטנים לטפל בהם). כדאי לפנות לפיזיותרפיסט/ית מקצועיים המתמחים באזור רצפת האגן וחיזוקו לאחר לידה.
  • תזונה: תזונה בריאה וטובה תסייע גם בחיזוק הגוף כולו, כולל השרירים. פעמים רבות בריחת שתן לאחר לידה נובעת גם מדלקות בדרכי השתן שתזונה המסייעת למניעתן או להקלה עליהן היא פירות וירקות עם הרבה ויטמין C כמו חמוציות. במקביל נסי להפחית במזונות או משקאות משתנים: קפה, קולה, שוקולד ובכלל להימנע ממתוקים ומזונות מעובדים ככל שניתן.
  • טיפולים שמרניים: ישנם טיפולים שאינם דורשים ניתוח ומקלים על בריחת שתן מהיבטים שונים. טיפול בלייזר לדוגמה, נועד לחיזוק שרירי רצפת האגן. קרן הלייזר הניתנת באופן מדוד ומדויק גורמת להרס רקמות וצמיחתן מחדש ועל ידי כך חיזוק השרירים. ישנו טיפול באמצעות בוטוקס שנועד להרגיע את שריר שלפוחית השתן ולהפחית צורך במתן שתן, כך גם גירוי חשמלי.
  • טיפול ניתוחי: מדובר לרוב על ניתוח זעיר פולשני בו מוחדר מעין סרט שנועד לשמירה על יציבות דופן שלפוחית השתן. אם הבעיה היא צניחה משמעותית של רצפת האגן, כפי שעלול לקרות בהיריון או לידת תאומים, לעיתים הפתרון הוא ניתוח הרמת רצפת האגן. 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן