בריחת שתן במהלך ההיריון

בריחת שתן במהלך ההיריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריחת שתן במהלך ההיריון

ההיריון מביא עימו הרבה מאוד הפתעות גם מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית-רגשית. חלק מהתופעות הן חיוביות וחלקן פחות, בריחת שתן במהלך ההיריוןיש כאלה המלוות בשלבים הראשונים של ההיריון וחלקן דווקא לקראת הסוף. אחת התופעות שנפוצה יותר בשלבים המתקדמים של ההיריון היא בריחת שתן. בנות רבות חוות אותה כרעם ביום בהיר ונבהלות ממנה, כי עד אותו רגע הן ייחסו את התופעה לאנשים מבוגרים מהן בהרבה. אז קודם כל בריחת שתן בהיריון היא נפוצה בגלל גדילת הרחם, לרוב היא חולפת מעצמה וניתן גם להקל על התופעה ולהעלים אותה כמעט לגמרי, אך התנאי החשוב הוא לא להתבייש ולא לפחד לדבר.

מה הגורמים המרכזיים לבריחת שתן בעת ההיריון?

לבריחת שתן בהיריון יכולים להיות מספר גורמים:

  • צניחת רצפת האגן: העליה במשקל והלחץ התוך בטני שיוצר העובר עם גדילתו גורמים לצניחת רצפת האגן – האזור התחתון של האגן. לפעמים נוצרים גם קרעים בשרירי רצפת האגן שמביאים להיחלשותם. צניחת רצפת האגן הכוללת בתוכה גם את הנרתיק, השופכה ופי הטבעת והחלשת השרירים השולטים בסוגרים גורמת לבריחת שתן בעיקר במאמץ: בזמן צחוק, התעטשות, שיעול.
  • דחיקת שלפוחית השתן: דחיקת שלפוחית השתן על ידי הרחם שגדל ככל שגדל העובר גורמת לכך שהשלפוחית מאבדת מנפחה וכך יכולה לאגור פחות שתן. עקב כך תדירות ההליכה לשירותים הופכת גבוהה יותר, כולל צורך, לעיתים מספר פעמים, ללכת לשירותים בלילה.
  • דלקת בדרכי השתן: תופעה נוספת שנפוצה יותר בזמן ההיריון ויכולה גם היא לגרום לבריחת שתן היא דלקת בדרכי השתן. כאשר בריחת השתן נובעת מדלקת תתלווה להשתנה גם צריבה.

אילו תסמינים יש בריחת שתן?

התסמינים לבריחת שתן הם אי נקיטת שתן במאמץ, כלומר דליפת שתן בזמן מאמץ, השתנה תכופה, וכאשר בריחת השתן נובעת מדלקת – גם תחושת צריבה במתן שתן.

מהן אפשרויות הטיפול בבריחת שתן במהלך ההיריון?

אחת הדרכים לטיפול בבריחת שתן היא תרגילים לחיזוק רצפת האגן. מומלץ לבצע תרגילים בהנחיית פיזיותרפיסט, תרגילים שיחזקו את השרירים השולטים בסוגרים וכך יפחיתו את תדירות הדליפה ועוצמתה. אחד התרגילים שנוכל להמליץ לכם ואינו דורש כלל מאמץ או היערכות הוא כיווץ והרפיית שרירי הסוגרים (למעשה התאפקות והרפיה לסירוגין), תרגיל אותו תוכלו לעשות כאשר אתם יושבים בבית או בזמן העבודה. זהו תרגיל שרק אתם יודעים על כך שאתם מבצעים אותו ומומלץ להוסיף גם נשימות. ישנם תרגילים נוספים שניתן לבצע בשכיבה, ישיבה או עמידה.

ביצוע התרגילים בזמן ההיריון, יסייע גם לאחר ההיריון, כי התופעה של בריחת שתן עשויה ללוות אתכן גם לאחר הלידה. דרך נוספת היא תזונה נכונה בהיריון. הפחתת מוצרים המכילים קפאין בכמות גבוהה כמו קפה, שוקולד או קולה יפחיתו את הצורך במתן שתן. אם ישנה גם דלקת או נטיה לדלקת בדרכי השתן, מזונות הכוללים ויטמין C, במיוחד חמוציות, יכולים לעזור. מעבר לכך, חשוב גם מעקב רפואי שיאתר דלקת בדרכי השתן, אם יש, וימליץ על טיפול אם תרגילים ותזונה אינם מספיקים.

בריחת שתן לאחר ההיריון: כיצד מתמודדים?

בריחת שתן עשויה להימשך גם לאחר לידה. אם שיטות הטיפול הרגילות אינן מספיקות והתופעה לא חולפת ואפילו מחמירה ניתן לפנות לדרכי טיפול נוספות. היום ישנן דרכים חדשניות לטיפול באמצעות הזרקת בוטוקס המצרה את צינורית השתן וכך מונעת בריחת שתן. ישנם גם טיפולים חדישים באמצעות גלי רדיו ולייזר. אם כל אלה אינם עוזרים, ניתן לפנות להליך ניתוחי של הנמכת רצפת האגן, הליך זעיר כירורגי. בכל מקרה, בין אם בריחת השתן ישנה בהיריון ובין אם אחריו, החשוב ביותר הוא לא להתבייש, לשחרר את הבושה, לפתוח ולשתף. כך הסיכוי לטפל בדבר כמו שצריך הוא גבוה יותר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן