אנמיה בהריון ובלידה של תאומים ושלישיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אנמיה בהריון ובלידה של תאומים ושלישיותהריון מרובה עוברים, הריון של תאומים ושלישיות, הוא הריון בסיכון הנחשב לכזה החשוף לסיבוכים רבים יותר מהריון עם עובר אחד. אחת התופעות השכיחות במהלך ההיריון, ובמיוחד כשמדובר בהריון של תאומים או שלישייה היא אנמיה.

התופעה, באופן כללי, איננה אמורה לסכן את העוברים או את האם, במידה ומגלים אותה בשלביה הראשוניים, יחד עם זאת, אם לא מטפלים בה כהלכה היא יכולה לגרור בעקבותיה סיבוכים לא רצויים.

מדוע זה קורה

מדובר בתופעה שכיחה מאד בקרב נשים הריוניות, אולם כשהיא מופיעה בהריון מרובה עוברים, הדבר מצריך מעקב תכוף עוד יותר. האנמיה היא אחת מתופעות הלוואי של ההיריון והיא נוצרת בשל ירידה ברמות ההמוגלובין שבדם או ירידה במספר תאי הדם האדומים. ההמוגלובין הוא חלבון חשוב מאד בגוף, האחראי על הובלות מולקולות החמצן לאיברי הגוף השונים הישר מהריאות. ירידה ברמותיו יכולה לגרום למצב שבו לא מגיעה כמות מספקת של חמצן לאותם האיברים, מה שמוביל בעקבותיו לשורה של תסמינים שונים.

הסיבה העיקרית לאנמיה היא מחסור בברזל. הברזל הכרחי לצורך היווצרות ההמוגלובין, האחראי כאמור, על נשיאת החמצן. כמות פחותה מדי של ברזל פוגעת בתהליך יצירת ההמוגלובין מה שגורם בסופו של דבר לירידה משמעותית באספקת החמצן אל רקמות הגוף. המחסור בברזל יכול להיווצר בשל תזונה לקויה, בשל דימומים פנימיים או בעקבות בעיית ספיגת ברזל. סיבה נוספת, ושכיחה מאד, היא היריון, וככל שמספר העוברים גדול יותר, כך הסיכוי לאנמיה הוא רב יותר. בתקופת ההיריון ישנה צריכה רבה של ברזל, מה שגורם להקטנת מאגרי הברזל בגוף ולאנמיה, בסופו של דבר.

התסמינים הנלווים לאנמיה

התסמינים הנלווים לאנמיה יכולים להיות דופק מהיר, קשיים בנשימה בזמן פעילות גופנית, עייפות, כאבי ראש, סחרחורות, חולשה וגם חום גוף נמוך. התעלפויות, בחילות וגם כאבי בטן הם תסמינים נוספים.

כיצד מאבחנים אותה

אבחון האנמיה נעשה באמצעות בדיקת דם פשוטה. הבדיקה בוחנת את רמות ההמוגלובין בדם, את רמות הכדוריות האדומות וגם את רמות החומצה הפולית וה – B12.

מניעה וטיפול

הדרך הטובה ביותר למנוע את הופעת האנמיה במהלך ההיריון היא על ידי נטילת תוספי ברזל וכבר במהלך השליש השני להריון ולעיתים גם לפני. לנשים, המעוניינות להיכנס להיריון, מומלץ ליטול חומצה פולית כשלושה חודשים לפני מועד הכניסה להיריון וגם במהלך ההיריון עצמו. במידה ונמצא כי בבדיקת הדם כי ישנו מחסור בוויטמין B12, מומלץ ליטול תוספי וויטמין זה. מעבר לכך, הקפדה על תפריט נכון ואורח חיים בריא היא הדרך הטובה ביותר למנוע את האנמיה או לטפל בה לאחר שהופיעה.

תפריט המכיל לא מעט מזונות העשירים בברזל ומזונות העוזרים בספיגתו הוא התפריט המומלץ לנשים הנושאות ברחמן שני עוברים או יותר. את הברזל אפשר למצוא במזונות מן החי, כמו עוף ובקר, דגים, ביצים, הודו וגם כבד, וגם במזונות מהצומח, כמו קטניות למיניהן, מוצרי סויה ועוד (מה שיכול להיות רלוונטי להריוניות צמחוניות או טבעוניות).

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן