כיצד נוצר הריון של שלישיות ותאומים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כיצד נוצר הריון של שלישיות ותאומים?אחת התופעות המרתקות ביקום בו אנו חיים היא יצירה של הריון בגוף האישה. תופעה לא פחות מופלאה היא הריון רב עוברי.

בעשור האחרון עלתה השכיחות של הריונות מרובי עוברים, הן כתוצאה משימוש בהורמונים ושאר אמצעים מלאכותיים במטרה להרות והן משום שנשים הרות רבות עוברות את התהליך אחרי גיל 30, עובדה אשר מעלה את הסיכוי להיווצרות של תאומים או שלישיות. בכדי להבין איך נוצר הריון מרובה עוברים, חשוב להבין תחילה כיצד נוצר הריון רגיל.

אצל אישה אשר מבייצת באופן נורמלי, לרוב תתפתח ביצית אחת בכל חודש. תהליך הבשלת הביצית נעשה בהתאם למאפיינים הורמונליים מתוזמנים. בביוץ, הביצית משתחררת מהשחלה וכאשר מתקיים מגע מיני בזמן זה הזרעים נשפכים לתוך נרתיק האישה.

תנועתם מהירה עד מאוד והם מתחילים את דרכם מנרתיק האישה לכיוון צוואר הרחם עד לחצוצורות. שם מתקיים מפגש בין הזרע לבין הביצית. בהיריון רגיל, מתוך מאות זרעונים שמגיעים לחצוצרה רק זרעון אחד חודר את הביצית שעטופה בקרום שקוף ומפרה אותה. בהמשך, הביצית המופרית זזה בתוך החצוצרה, מתחלקת לתאים תאים וכך נוצר העובר. לאחר חמישה ימים מגיע העובר אל הרחם שם מתרחש תהליך הנקרא השתרשות.

איך נוצרים תאומים?

מעל 95% מההריונות הרב עובריים הם הריונות של תאומים. קיימים שני סוגים של הריונות תאומים: תאומים מונוזיגותים (זהים) ותאומים דיזיגותים (שאינם זהים). תאומים זהים נוצרים מביצית מופרית אחת שנחלקת לשניים. תהליך החלוקה מתבצע בזמן ההפריה או עד שבעה ימים אחריה. במקרים רבים תאומים זהים חולקים גם את אותה השליה.

המטען הגנטי של תאומים זהים, גם הוא זהה לחלוטין. כל הריון מרובה עוברים מוגדר כהריון בסיכון ודורש מעקב רפואי צמוד, בניית תפריט מותאם על ידי תזונאית רפואית שכן צפויים המון סיבוכים. בדומה להריון רגיל, גם בהריון מרובה עוברים העלייה במשקל חייבת להתבצע בהדרגה כאשר הממוצע עומד על חצי קילוגרם לשבוע.

תאומים שאינם זהים

בשונה מהריון של תאומים זהים, תאומים שאינם זהים נוצרים משתי ביציות נפרדות בדיוק באותו הזמן. כתוצאה מטיפולי פוריות, עלתה השכיחות של הריונות מהסוג הזה. תאומים שאינם זהים נמצאים ברחם בשני שקי הריון נפרדים. ברוב המקרים, לכל עובר שליה נפרדת והם אינם חולקים מטען גנטי זהה באופן מלא.

הריון של שלישייה

מרבית השלישיות נוצרות לאחר טיפולי הפרייה בהם שלוש ביציות מופרות על ידי שלושה זרעים. במקרים בהם קליטת הריון מתקיימת באופן טבעי (נדיר), התהליך דומה להריון של תאומים זהים, כלומר העובר נוצר מתא זרע אחד וביצית אחת אשר מתחלקים לשלושה עוברים זהים.

גם כאן שלושת העוברים חולקים את אותה שליה ואת אותו מטען גנטי. ישנם מצבים שרק שניים מתוך שלושת העוברים יהיו זהים או ששלושתם אינם יהיו זהים כלומר ששלוש ביציות נפרדות הופרו על ידי שלושה זירעונים נפרדים.

בעבר, הריון רב עוברי היה מתגלה בשלב מאוחר יחסית, אך היום מגלים זאת בשלב מוקדם על ידי בדיקות שונות כגון בדיקת אולטרסאונד פשוטה. ישנם לא מעט מקרים בהם ההריון אשר מתחיל כרב עוברים מסתיים עם שני עוברים או אחד.

מכיון והריונות אלו מוגדרים בסיכון, חשוב להיות קשובות לגוף ולהוראות הרפואיות. במצב של היריון רב עוברי הסיכוי לניתוח קיסרי גדל שכן הוא נחשב לבטוח יותר מלידה טבעית הן עבור התינוקות והן עבור האם. במקרים של כאבי גב, התכווצויות ושלשולים, מומלץ לפנות לרופא או לבית החולים הקרוב לייעוץ רפואי שכן ייתכן שאלו הם צירים.

לקריאה נוספת: הליך פונדקאות לזוגות חד מיניים בארצות הברית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן