זכויות האישה בהריון

זכויות אישה בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

זכויות אישה בהריון

זכויות אישה בהריוןזכויותיהן של נשים רבות בהריון נפגעות על ידי המעסיק שלהן משום שהן אינן מכירות את זכויות האישה בהריון. זכויות אלו כוללות איסור לפטר את העובדת בשל הריונה, אישור להיעדרות לצורך בדיקות רפואיות ועוד. גם אם את אינך בהריון אך נמצאת בטיפולי פוריות יש לך זכויות מיוחדות שנובעות ממצבן זה.

עיקרי זכויות אישה בהריון

אלו הן עיקרי זכויות אישה בהריון:

  • אסור למעסיק להעסיק אישה בהריון בעבודה בה היא חשופה לחומרים מסוכנים או בחשיפה ממושכת למקור חום. המעסיק רשאי למצוא לאישה עבודה חלופית לאורך תקופת ההריון או אם הוא אינו מסוגל לכך, האישה רשאית לקבל תגמולי שמירת הריון מהביטוח הלאומי.
  • אם את בהריון החל מהחודש החמישי ואילך, אסור להעסיק אותך שעות נוספות, בשעות הלילה או יותר מ-6 ימים בשבוע. אם את מעוניינת למרות זאת לעבוד שעות נוספות, תצטרכי לקבל אישור רופא לכך.
  • שמירת הריון – אם את נאלצת להיעדר מעבודתך בשל סיכון רפואי לך או לעובר לתקופה של יותר מ-30 ימים, יש לך זכויות ייחודיות.
    ראשית, את זכאית לפיצוי כספי מהביטוח הלאומי על אובדן השכר שלך, וזאת בתנאי ששולמו עבורך דמי ביטוח לאומי ב-6 חודשים לפחות מתוך 14 החודשים האחרונים. שנית, תקופת שמירת ההריון תחשב בצבירת וותק לצורך תנאים סוציאליים.
  • אם עבדת לפחות 6 חודשים, וכחלק מזכויות האישה בהריון, אין לפטרך בזמן ההריון, וכן בזמן חופשת הלידה או 60 יום לאחר סיומה. קראי עוד על כך בכתבה על 'פיטורי עובדת בהריון'.
  • את זכאית לחופשת לידה וכן לדמי לידה. אם ילדת בבית חולים את זכאית גם למענק לידה. קראי עוד על כך בכתבות הללו.
  • היעדרות לצורך בדיקות שגרתיות בהריון – אם את עובדת שבוע עבודה מלא ולפחות 4 שעות ביום, את רשאית להיעדר עד 40 שעות לצורך בדיקות בהריון. אם את עובדת פחות מ-4 שעות ביום, את רשאית להיעדר עד 20 שעות לצורך בדיקות בהריון.

זכויות אישה בהריון – מקרים מיוחדים:

  • טיפולי פוריות – ראשית, אין לפטר אישה עקב היעדרות בשל טיפולי פוריות. שנית, יש לכל אישה בטיפולי פורייות זכות מיוחדת לימי היעדרות מהעבודה. בכל סבב טיפולים, יכולה האישה להיעדר עד 16 יום (במקום עבודה בו עובדים 5 ימים בשבוע), או עד 20 יום (במקום עבודה בו עובדים 6 ימים בשבוע). בכל מקרה, מדובר בלא יותר מ-4 סבבי טיפולי פוריות בשנה.
  • זכויות אישה שהפילה – אם עברת הפלה, טבעית או יזומה, את רשאית להיעדר שבוע לאחר ההפלה. את יכולה להיעדר אף תקופה ארוכה יותר, אך לא יותר מ-6 שבועות, אם ישנו אישור רופא לכך.

חובות אישה בהריון

מעבר לזכויות אישה בהריון יש גם חובות הקשורות בעיקר בדיווח למעסיק על ההריון ועל היעדרות צפויה מסיבות רפואיות.

חובותיה של אישה בהריון כלפי המעסיק קשורות בעיקר בדיווח לגבי ההריון שלה. יש לדווח גם על היעדרויות בשל בדיקות הריון או בשל טיפולי פוריות. בדרך כלל, יש להציג גם אישור מרופא.

  • כל אישה בהריון חייבת להודיע למעסיק שלה על כך שהיא בהריון לא יאוחר מהחודש החמישי להריון.
  • אם במקום עבודתך את עשויה להיות חשופה לתנאים שעלולים לסכן אותך או את העובר, כמו למשל חשיפה לחומרים מסוכנים, את מחוייבת להודיע למעסיק שלך על ההריון תוך עשרה ימים מהיום בו למדת על הריונך.
  • אם את עומדת להיעדר מהעבודה לצורך טיפולי פוריות עלייך להודיע על כך למעסיק שלך.

יצויין כי אין לך כל חובה לדווח על הריונך במהלך ראיון עבודה.

בכתבה זו פרטנו את עיקרי זכויות אישה בהריון. על מנת להבין בפירוט רב יותר את זכויותייך, את מוזמנת לקרוא על חופשת לידהדמי לידה וכדומה. כמובן שיש מקרים מורכבים יותר בגינם כדאי להתייעץ עם עורך דין. אם את סבורה שזכויות האישה בהריון הופרו במקרה שלך, אל תהססי לפנות לעורך דין המתמחה בענייני עבודה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן